درجه حرارت پرونده ارتباط بازداشت اکوادور

درجه حرارت: پرونده ارتباط بازداشت اکوادور دستگاه قضایی بین الملل اکوادور وزیر سابق

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی عالی ترین سناریو جهت ساماندهی بازار مسکن

.دخالت‌های مستقیم و تحکمی و همچنین تعزیراتی نمی‌تواند در شرایط موجود کمکی به اصلاح اوضاع مسکن کند 

عالی ترین سناریو جهت ساماندهی بازار مسکن

عالی ترین سناریو جهت ساماندهی بازار مسکن

عبارات مهم : بازار

.دخالت های مستقیم و تحکمی و همچنین تعزیراتی نمی تواند در شرایط موجود کمکی به اصلاح اوضاع مسکن کند

تحلیلگران اقتصادی معتقدند جولان سفته بازار در بازار مسکن به سازندگان، متقاضیان مصرفی و حتی بنگاه ها آسیب می رساند؛ چراکه در یک مدت معدود بازار رونق می گیرد و در یک وقت طولانی به رکود می رود.

از زمستان سال گذشته که قیمت ارز فتح قله ها را یکی بعد از دیگری شروع کرد، آرامش از دیگر بازارها نیز رخت بست. بازار مسکن هم که سال ها تن بر رخوت و سکون داده بود، نتوانست از این نوسانات خود را در امان بدارد.

عالی ترین سناریو جهت ساماندهی بازار مسکن

تغییر و تحولات اقتصادی کشور در چند ماه اخیر جهت اکثر مردم جامعه بسیار محسوس بوده و یکی از این تحولات مهم در متغیرهای اقتصادی که اخیرا توجه زیادی را نیز به خود جلب کرده، زیاد کردن نسبتا شدید قیمت در بازار مسکن و به طور خاص بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران بود. زیاد کردن قیمتی که قدرت خرید خانوارها را به طور قابل توجهی ضعیف و بخشی از متقاضیان مصرفی را به اجبار از بازار خارج کرد.

در سوی دیگر جهش قیمت ارز به طور مستقیم بر ارزش دارایی های وابسته به واردات مثل ماشین (به طور خاص خودروهای وارداتی) اثرگذار بود و قیمت آن ها را به شدت زیاد کردن داد. طلا و سکه نیز با وجود ثبات و حتی افت ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی، با زیاد کردن قیمت شدید همراه شدند.

.دخالت‌های مستقیم و تحکمی و همچنین تعزیراتی نمی‌تواند در شرایط موجود کمکی به اصلاح اوضاع مسکن کند 

انتظارات تورمی بازار را به هم ریخت

مجموع این موارد دست به دست هم داد که انتظارات تورمی به خصوص در مورد قیمت دارایی ها روند فزاینده ای به خود بگیرد و موزیک رشد قیمت ها تسریع شود. در واقع بعد از یک دوره رکودی نسبتا طولانی مدت و ثبات چند ساله و در بعضی موارد حتی افت قیمت اسمی، اگرچه شروع دوره رونق و زیاد کردن قیمت در بازار مسکن قابل آینده نگری بود، ولی شدت آن بیش از حد انتظار بود.

یکی از اثرات مهم این اتفاق، بی ثباتی بازارها و زیاد کردن انتظارات تورمی بود که مشخصا بر بازار مسکن هم اثرگذار شد. از لحاظ تئوری مسکن یک کالای غیرقابل تجارت و دارای بازار محلی است که ارتباط خیلی زیادی با قیمت ارز و اقلام وارداتی ندارد و از این رو نباید از محدود شدن روابط خارجی اثرپذیری قابل توجهی داشته باشد.

عالی ترین سناریو جهت ساماندهی بازار مسکن

تاریخچه این بازار هم نشان می دهد که تحولات آن ارتباط چندانی به شدت و ضعف تحریم های بین المللی علیه کشور عزیزمان ایران نداشته هست، ولی آنچه در ماه های اخیر زیاد کردن قیمت ارز و نااطمینانی ها از آینده برجام را با زیاد کردن نسبتا شدید قیمت مسکن همراه کرد، زیاد از همان بی ثباتی بازارها نشات می گیرد که موجب شده است حجم عظیم نقدینگی ذخیره شده است در حساب های بلندمدت بانکی به مرور به سمت این بازار و البته سایر بازارها روانه شود.

بر این اساس، تحریم ها و نوسان بازار ارز از یک طرف باعث جو روانی روی بازار مسکن می شود و از طرف دیگر، تا حدی نیز بر زیاد کردن هزینه های ساخت و به خصوص بر روی مصالح و وسایل به کار رفته در فرآیند ساخت موثر هستند.

.دخالت‌های مستقیم و تحکمی و همچنین تعزیراتی نمی‌تواند در شرایط موجود کمکی به اصلاح اوضاع مسکن کند 

می توان گفت وجود یا نبود تحریم ها به خودی خود اثر مستقیم معناداری بر روند بلندمدت تحولات بازار مسکن ندارد و تنها در کوتاه مدت به آن شوک وارد می کند، ولی رشد بالای نقدینگی در چند سال گذشته که موجب شده است حجم عظیمی از نقدینگی ایجاد و انباشته شود، پتانسیل جهش قیمت در همه بازارها را به وجود آورده است که تحریم ها می تواند جرقه ای جهت آن باشد.

علاوه بر این، چنین شرایطی بر انتظار فعالان بازار از تورم و زیاد کردن قیمت ها نیز حایز اهمیت هست. مسکن یک کالای غیرقابل تجارت هست. در بعضی موارد که بازار کالایی دچار مسئله می شود، دولت می تواند با واردات قیمت را به تعادل برساند. بازار گوشت و برنج در کشور عزیزمان ایران بازاری است که به طور معمول دولت فعالیت مستمر دارد. ولی آیا واردات مسکن جهت افراد از سوی دولت امکان پذیر است؟

عالی ترین سناریو جهت ساماندهی بازار مسکن

سوم این که مسکن از معدود بازارهایی در کشور است که درصد حضور بخش شخصی در آن بسیار اوج هست. در چنین فضایی آیا می توان اشخاص را مجبور کرد که کالای خود را به قیمتی زیر قیمت تعادلی که مدنظر دارند، بفروشند یا اجاره دهند.

بهترین راهکار جهت کنترل بازار مسکن

حال سوالی که ممکن است مطرح شود، این است که در شرایط موجود چه باید کرد؟ آیا دولت تنها باید نظاره گر باشد تا شاید در بلندمدت روند بازار اصلاح شود؟ نباید انتظار داشت دولت یا بخش های نظارتی منفعل باشند، بلکه دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که بخش شخصی به خوبی در این بازار فعال باشد. جولان سفته بازار در این بازار به سازندگان، متقاضیان مصرفی و حتی بنگاه ها نیز آسیب می رساند؛ چراکه در یک مدت معدود بازار رونق می گیرد و در یک وقت طولانی به رکود می رود.

چنانچه دولت همچون دولت های مترقی دنیا اقتصاد را با ثبات نگه دارد، آن هم با کنترل نقدینگی و تورم، آن وقت نگاه سفته بازی و دلالی از بین می رود و هر بخش براساس آینده نگری های صحیح اقتصادی واکنش‌ها خواهد کرد. این تمهیدات همه بازارها از جمله مسکن را می تواند سر و سامان دهد.

راهکار دوم، اخذ تمهیدات مشخص بخش مسکن هست. قوانین و مقرراتی که به درستی نگاشته شود، می تواند در شرایط بحرانی تا حد بسیاری کمک حال دولت باشد. به طور نمونه، چنانچه بر خرید واحدهای مسکونی مازاد مالیات تصاعدی وضع شود یا بر درآمدهای اجاره بالاتر از حد مشخص مالیات های تصاعدی وضع شود، بسیاری از افزاد به این بازار به چشم بازار سرمایه گذاری نگاه نخواهند کرد.

پرداخت تسهیلات بلندمدت با بهره های کم به مسکن اولی ها با ساخت مسکن اجتماعی جهت دهک های ضعیف جامعه یا پرداخت تسهیلات به شرکت هایی که در زمینه ساخت وساز انبوه فعال هستند، می تواند نتیجه های بهتری داشته باشد.

در همین حال، یکی از مهم ترین کارها دولت، اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور است و تا زمانی که اصلاحات اساسی صورت نگیرد، رونق کند می شود. کم کردن سود بانکی توانست رونقی در بازار مسکن داشته باشد، ولی در چند سال اخیر خیلی از دهک ها از تسهیلات جا مانده اند و این در حالی است که دهک هایی که حقوق کمتر از دو میلیون دارند، باید زیاد مورد توجه دولت باشند تا بین عرضه و تقاضا توازن برقرار شود. توجه به مسکن استیجاری و حرکت عملیاتی جهت استارت زدن این کار جهت گام به گام منزل دار شدن می تواند مورد توجه قرار گیرد.

در نهایت می توان گفت دخالت های مستقیم و تحکمی و همچنین تعزیراتی هیچ کدام نمی تواند در شرایط موجود کمکی به اصلاح اوضاع موجود کند. همان طور که تجربه های گذشته مشابه نیز گویای همین واقعیت هست. تا روزگاری که دولت فکری اساسی جهت مدیریت نقدینگی در اقتصاد نکند و هزینه های خود را سامان ندهد، این اوضاع بر بازار مسکن و سایر بازارها همچنان حاکم خواهد بود.

خبرآنلاین/ مجید سلیمی بروجنی

واژه های کلیدی: بازار | اقتصادی | تحریم ها | مدیریت نقدینگی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه